Практично всі покупці ставлять питання про термін служби і екcплуатації електроскутерів CityCoco. У зв'язку з цим, починаючи з 2018 року до кожного нашого електроскутера буде додаватися інструкція з експлуатації з детальними рекомендаціями для продовження його терміну служби. Для тих, хто купив у нас електроскутер раніше, або для тих, хто купив/купить його в іншому місці, ми спеціально написали цей блог, щоб відповісти на найбільш поширені питання:

  • Скільки служить акумулятор? Як продовжити термін його служби?
  • Як правильно заряджати акумулятор? Чи потрібно його повністю розряджати перед тим, як ставити на зарядку?
  • Як правильно зберігати електроскутер/акумулятор взимку?
  • Де знаходиться електродвигун, скільки він служить?
  • Що може вивести з ладу електродвигун, як правильно його експлуатувати?

Акумулятор

В електроскутерах CityCoco використовуються li-ion акумуляторні батареї, які мають не менше ніж 80% від початкової ємності після 500 циклів (повних зарядів і розрядів). Після цього батарея продовжить працювати, просто її ємність буде поступово знижуватися. Тобто при правильній експлуатації, наприклад, якщо електроскутер проїжджає 100 км на одному заряді, то вашого акумулятора вистачить не менше ніж на 50000 км загального пробігу. І навіть після цього він прослужить ще деякий час, але запас ходу буде поступово знижуватися.

Ці розрахунки актуальні тільки для якісних li-ion акумуляторів. Зараз на ринку досить багато випадків, коли продавець або його постачальник економлять і ставлять акумулятор поганої якості. Якщо ви ще не купили електроскутер, наполегливо рекомендуємо прочитати цю статтю, щоб уникнути невдалої покупки.

Термін служби акумулятора (кількість циклів) може бути як зменшений, так і збільшений за певних умов експлуатації.

Li-ion акумуляторам не притаманний ефект пам'яті, тому немає необхідності спеціально розряджати батарею до кінця перед тим, як поставити на зарядку.

Слід пам'ятати, що повні заряд і розряд швидше зношують батарею, а неповні цикли, навпаки, продовжують їй життя (див. Таблицю 1).

Таблиця 1. Термін служби (кількість циклів) в залежності від глибини розряду

Глубина розрядуКількість циклів розряду
100% 500
50% 1500
25% 2500
10% 4700

Тому, по можливості, заряджайте аккумулятор, коли він ще не розрядився.

При повній розрядці акумулятора (електроскутер вимкнувся і не вмикається) як можна швидше поставте його на зарядку.

Також не залишайте електроскутер на зарядці більше ніж на добу.

Незважаючи на те, що неповні цикли продовжують термін служби батареї, рекомендується все ж заряджати акумулятор до кінця хоча б через 5-10 раз і після цього залишати на кілька годин з'єднаним із зарядним пристроєм. Батарея складається з великої кількості маленьких акумуляторів, напруга на яких повинна бути завжди однаково. При розряді акумулятора виникає невелика різниця в напрузі на кожному з елементів, але для цього існує балансувальна плата, яка при закінченні заряду вирівнює напругу на всіх елементах. Якщо ніколи не заряджати батарею до кінця і не давати їй вирівняти напругу, то її ресурс знизиться!
Враховуйте, що використання дуже довгого, або неякісного подовжувача може знизити напругу мережі, отже і напругу на виході зарядного пристрою, що може привести до неповного заряду батареї і неможливості запуску процесу балансування.

Великий струм зарядки при температурі нижче 0°С може знизити ресурс акумулятора. Якщо у вас є необхідність заряджати електроскутер при мінусових температурах, зверніться в наш магазин, і ми продамо вам зарядний пристрій з маленьким струмом заряду. Експлуатувати електроскутер можна при температурах від -20 до +45°С. При температурі нижче 10°С запас ходу буде знижуватися, до 40%, в залежності від температури.

Також, можливо повне відключення елеткроскутера на ходу під великим навантаженням, при тому що індикатор заряду в спокої може показувати ще 40-60% заряду, тому в холодні дні орієнтуйтеся на показання заряду акумулятора в русі, під навантаженням.

Якщо ви не збираєтеся використовувати електроскутер в холодну пору року, (3-5 місяців) заряджайте акумулятор до 60-80% від його ємності, і по можливості, вимкніть його. При підключенні акумулятора в ланцюг живлення виникне іскра, це нормально. Заряджати батарею протягом такого періоду часу не потрібно. Якщо електроскутер не використовується понад 5 місяців, акумулятор потрібно заряджати для підтримки його заряду в межах 60-80%.

Якщо ж ви збираєтеся більш довгий час зберігати електроскутер в холодному місці, але хочете зберегти його акумулятор з мінімальною втратою ресурсу, знайте, що найкраще літій-іонні акумулятори зберігаються при температурі близько +5 ° С. Чим вона вища і чим ближче ступінь заряду до 100%, тим швидше батарея старіє і втрачає ємність (див. Таблицю 2). Якщо вона знімна, найкраще зарядити її до 60-80%, витягти з апарату, упакувати в герметичний поліетиленовий пакет, покласти в холодильник (але не в морозильну камеру!) І періодично заряджати. Якщо акумулятор не знімний, ні в якому разі не діставайте його, він приклеєний, і ви можете порвати його герметичний чохол, що призведе до швидкого виходу з ладу акумулятора через попадання вологи. Акумулятори можна зберігати при температурі до -20 ° C, але заряджати при температурі вище 0 ° C, тому перед зарядкою переконайтеся, що температурний режим не порушений.

В обох випадках після довгого зберігання, перед використанням, обов'язково зарядіть акумулятор до кінця, не відключаючи зарядний пристрій від мережі мінімум 2 години, а краще - до 10 годин. Це потрібно для процесу балансування акумулятора.

Таблиця 2. Деградація характеристик літій-іонних акумуляторів в зв'язку з температурою зберігання і ступенем заряду

Температура, °C40%-ий рівень заряду100%-ий рівень заряду
0°C 98% через 1 рік 94% через 1 рік
25°C 96% через 1 рік 80% через 1 рік
40°C 85% через 1 рік 65% через 1 грік
60°C 75% через 1 рік 60% через 1 рік

Але є ще один фактор, який може сильно впливати на ресурс акумулятора та плати керування BMS. Це ваш стиль їзди, який може призводити до постійного сильного нагрівання вашої батареї. Особливо якщо у вас вона одна. Немає нічого поганого, що ви натиснете повний газ якщо вам потрібно заїхати в круту гору, вийти на обгін і т.д. За 5 хвилин безперервної максимального навантаження акумулятор не встигне нагрітися. Але якщо ви навмисно без будь-якої потреби постійно розганяєтесь/гальмуєте весь цикл розряду, зариваєте електроскутер в піску і т.д., то акумулятор може нагріватися вище критичних температур і його термін служби буде знижуватися.

Дотримуючись вищезгаданих рекомендацій ви можете продовжити термін служби акумулятора вашого електроскутера.

Двигун

Електродвигун в CityCoco встановлений в задньому колесі. Він безколекторний і не має ніяких тертьових елементів, за винятком підшипників. Таким чином, мотор-колесо є надійною, розрахованої на тривалу експлуатацію конструкцією. Воно складається з:

- статора з обмотками, який є електромагнітом;
- ротора з магнітами, що є частиною самого колеса і обертається навколо статора;
- датчиків холу (транзисторів), які дозволяють визначити положення колеса відносно осі;
- підшипників.

Підшипники, як і датчики холу, мають досить тривалий термін служби, але навіть в разі виходу з ладу, коштують зовсім недорого і відносно легко змінюються. Неодимові магніти є найпотужнішими з коли-небудь розроблених. Сила зчеплення неодиму дозволяє їм утримувати вагу, що в 50-100 разів перевищує їх власну. Такі магніти втрачають максимум 1% своєї намагніченості за 10 років, що свідчить про їх високу стабільність, при цьому вони втрачають свої властивості при високій температурі. Тому мотор-колесо прослужить дуже довго тільки в умовах правильної експлуатації.

Чому ж електродвигун гріється?

Якщо ви власник CityCoco купленого у нас починаючи з 2019 року, то у вас наявний встановлений нами термодатчик в двигуні/контролері, який вчасно зупинить скутер і не дасть вам вивести з ладу ці деталі.

Продовження блогу написано для тих у кого немає захисту від перевантаження, а саме у всіх інших власників CityCoco, оскільки жоден китайський завод не ставить термодатчики в двигун/контролер на цих скутерах. Детальніше тут.

Електродвигун має такий параметр, як номінальна потужність. Це потужність, при якій він працює необмежену кількість часу та не нагрівається. Оскільки електроскутери CityCoco в більшості випадків небрендові, китайці замовчують про реальну номінальну потужность встановлених двигунів. З метою економії вони ставлять слабший двигун, ніж потрібно при встановленому контролері, та змушують його працювати на межі. Та й на кришці електродвигуна вони пишуть довготривалу потужність, або взагалі пікову.

Довготривала потужність, це потужність при якій двигун нагрівається, але не настільки, щоб згоріти, та може працювати в такому режимі досить тривалий час, наприклад годину.

Як правило, це потужність, споживана електроскутером при русі на максимальній швидкості, за умови, що їде один пасажир, і немає інших навантажень у вигляді доп. ваги, спущених покришок і тд. Інакше при наявності таких факторів електродвигун через збільшене енергоспоживання може почати довго працювати на піковій потужності, що неприпустимо.

Пікова потужність може бути в рази більше номінальної, але при цьому працювати під таким навантаженням без руйнування електродвигун може десятки секунд.

Для електродвигуна CityCoco з довготривалою потужністю 1000W вона зазвичай дорівнює 1800W. Вихід на пікову потужність потрібен для того, щоб в потрібний момент ви змогли виїхати на круту гору, різко прискоритися в екстреній ситуації і т.д.

Якщо зловживати перевищенням допустимого навантаження на електроскутер, а саме, створити такі умови, що пікова потужність буде подаватися на двигун хвилини або навіть десятки хвилин поспіль, то це може привести до втрати властивостей неодімових магнітів, падіння ККД електродвигуна і до перегорання обмоток статора.

Тому звертайте увагу на температуру електродвигуна після екстремальної їзди, подолання крутих підйомів, при наявності другого або третього пасажира, та інших чинників, які викликають підвищене навантаження. Температуру двигуна можна контролювати дотиком руки до колісного диска. Температура до 70 градусів (можна тримати руку більше п'яти секунд) є нормою. Якщо двигун нагрівся так сильно, що ви не можете тримати руку або дотик викликає опік, рекомендується дати йому охолонути, і в подальшому експлуатувати його в більш щадному режимі. При постійних нагревах двигуна вище 100 градусів його термін служби може значно скоротитися.

Якщо ККД електродвигуна, наприклад, 80%, це означає, що інші 20% його споживання йдуть на нагрів. Відповідно, 200W з 1000W будуть розігрівати залізний сердечник, що не так багато для такого обсягу заліза. Але ККД електродвигуна змінюється в залежності від швидкості обертання, при цьому виробники вказують максимальний ККД на певних оборотах. Нижче в таблиці представлена залежність ККД від оборотів і типу навантаження електродвигунів одного з кращих китайських брендів QSMOTORS.

Таблиця 3. Залежність ККД від типу навантаження і оборотів електродвигуна QSMOTORS

Таблица 3 - изображение

Виходячи з даних таблиці можна побачити, що ККД має найменше значення при холостих обертах. Але це для нас неважливо, слід звернути увагу, що ККД значно знижується в момент старту при низьких обертах. У цьому випадку двигун з довготривалою потужністю 1000W (номінальна може бути в 1,5-2 рази менше) споживає пікову потужність 1800W, з яких 70% (1260W) йде на його нагрівання. Це трапляється при старті з місця до швидкості 10-15 км/год, підйомі на круту гору, при їзді в глибокому піску і т.д. Нічого страшного, якщо двигун відчуває такі навантаження короткочасно.

Наші тести показали, що для розігріву типового двигуна до критичної температури після початку їзди потрібно 10-15 хвилин безперервного перебування двигуна під таким навантаженням. При звичайній їзді електроскутер не відчуває таких навантажень, але любителям екстремальної їзди слід бути обережними. Також обов'язково контролюйте тиск в шинах. Їзда зі спущеними шинами значно збільшує навантаження на двигун, що може привести до його перегріву. Рекомендований тиск в шинах - не менше 1 атмосфери для пасажира вагою 70 кг, 1,6 атмосфери при вазі 100 кг, і 2,3 атмосфери при вазі 150+ кг.

Для найбільш ефективного використання енергії, рекомендується їздити зі швидкістю вище 50% від максимальної. При зниженні числа обертів ККД електродвигуна падає, що можна побачити в технічних характеристиках електродвигуна:

Таблиця 4. Повні технічні характеристики двигуна QSMOTORS

Таблица 4 - изображение

Потрібні нам значення виділені червоним. Максимальна швидкість обертання двигуна становить 508,9 об/хв, а діапазон, в якому ККД не опускається нижче 80% - від 267 до 501,7 об/хв. При обертах нижче 267 в хвилину, ККД починає знижуватися.

Тому ймовірність перегріти двигун найвища не в момент руху на високій/максимальнії швидкості, а при русі на маленькій швидкості, якщо при цьому він має велике навантаження.

Читайте в блозі:

04 вересня 2018

{youtube}youtu.be/44vtYSc_j7s{/youtube} Ми написали вже достатню кількість блогів з технічною інформацією про електробайки CityCoco, але незважаючи на це, досить часто консультація з клієнтом...

19 лютого 2018

{youtube}mC1HYsqbXeE{/youtube} {youtube}Xb6Qen85fJo{/youtube} Друга частина блогу під назвою «Будьте обережні при покупці електроскутера! Скільки повинен проїжджати CityCoco?» У попередньому блозі...

12 лютого 2018

Практично всі покупці ставлять питання про термін служби і екcплуатації електроскутерів CityCoco. У зв'язку з цим, починаючи з 2018 року до кожного нашого електроскутера буде додаватися інструкція...

23 січня 2018

Більшість скарг на електроскутери CityCoco буває на запас ходу, який іноді значно відрізняється в меншу сторону від заявленого. Це не стосується продаваємих нами електробайків. Ми вирішили написати...