Друга частина блогу під назвою «Будьте обережні при покупці електроскутера! Скільки повинен проїжджати CityCoco?»
У попередньому блозі ми розповідали про вплив акумулятора на запас ходу. Акумулятор є найдорожчою частиною електроскутера. Другим за вартістю йде двигун. Від нього залежить не тільки максимальна швидкість і тяга електроскутера, але і запас ходу. Двигун може неефективно витрачати енергію в разі, якщо має низький ККД. ККД неякісних китайських електродвигунів може бути на 20-30% нижче, відповідно, приблизно на стільки ж буде знижений і запас ходу. У цій статті ми постараємося допомогти розібратися в електродвигунах, встановлених в електробайках CityCoco, щоб ви уникли купівлі електроскутера з неякісним електродвигуном, а також відповімо на найбільш поширені питання:
- Які види електродвигунів встановлюються на електроскутерах CityCoco?
- Основні проблеми дешевих двигунів і як уникнути купівлі електроскутера CityCoco з таким двигуном?
- З яким двигуном вибрати електроскутер CityCoco?
У цьому блозі ви можете прочитати про те, який ресурс у мотор-колеса, що може вивести його з ладу і як правильно його експлуатувати.
Якість двигунів
Електродвигун має такий параметр, як номінальна потужність. Це потужність, при якій він працює необмежену кількість часу та не нагрівається. Оскільки електроскутери CityCoco в більшості випадків небрендові, китайці замовчують про реальну номінальну потужність використовуваних двигунів. З метою економії вони ставлять слабший двигун, ніж потрібно при встановленому контролері, і змушують його працювати на межі. І на кришці електродвигуна вони пишуть довготривалу потужність, або взагалі пікову.
Довготривала потужність, це потужність, при якій двигун нагрівається, але не настільки, щоб згоріти, і може працювати в такому режимі досить тривалий час, наприклад годину.
Як правило, це потужність, споживана електроскутером при русі на максимальній швидкості за умови, що їде один пасажир, та немає інших навантажень у вигляді доп. ваги, спущених покришок і тд. Інакше при наявності таких факторів збільшиться енергоспоживання і електродвигун почне довго працювати вже на піковій потужності, що неприпустимо.
Пікова потужність може бути в рази більше номінальної, але при цьому працювати під таким навантаженням без руйнування електродвигун може десятки секунд.
Для електродвигуна CityCoco з довготривалою потужністю 1000W (номінальна може бути в 1,5-2 рази менше) вона зазвичай дорівнює 1800W. Вихід на пікову потужність потрібен для того, щоб в потрібний момент ви змогли виїхати на круту гору, різко прискоритися в екстреній ситуації і т.д.
Якщо зловживати перевищенням допустимого навантаження на електроскутер, а саме створити такі умови, що пікова потужність буде подаватися на двигун хвилини або навіть десятки хвилин поспіль, то це може привести до втрати властивостей неодімових магнітів, падіння ККД електродвигуна і до перегорання обмоток статора.
Це ще не велика проблема, якщо китайці вказують довготривалу потужність замість номінальної. Якщо контролювати температуру двигуна при великих навантаженнях, то їздити на такому електроскутері цілком можна.
У Китаї виробляється безліч різних варіантів двигунів в типовому корпусі (no name бренд). Найдорожчою частиною електродвигуна є залізний статор, який в парі з обмотками є електромагнітом, а також неодимові магніти. При недостатньому співвідношенні кількості заліза в статорі до потужності двигуна, його ККД зменшується.
Як приклад візьмемо найпоширеніший на сьогоднішній день двигун розміром 8 дюймів.
У багатьох випадках на такому 1000-ватниму двигуні встановлюють статор і магніти товщиною 4 см, замість 5 см.
Такий двигун має реальну номінальну потужність близько 500W, і при подачі на нього більш 1000W сильно знижується ККД. Неефективне використання потужності йде на нагрів обмоток і ймовірність їх перегорання значно зростає.
У більшості випадків «кількість заліза» на брендових двигунах можна дізнатіся за серійнім номером на самому колісному диску. Товщина магнітів відповідає товщині залізного сердечника, вимірюється в міліметрах и позначається буквою H, або C. У наших електроскутерах використовують брендові двигуни великого китайського виробника Weite Motor. Ось так віглядають їх серійні номери та нутрощі:
8-ми дюймове мотор-колесо, яке встановлюється в електроскутер CityCoco, повинно мати товщину магнітів 5 см при довготривалій потужності 1000-1500W, і 6 см - при довготривалій потужності 2000W. Різниця у вартості двигуна c 5 і 6 сантиметровим статором може перевищувати 100 $, не рахуючи покупки більш потужного контролера.
Двигун з потужністю 2000W з'явився в другій половині 2017 року. Але це не завадило деяким недобросовісним продавцям продавати звичайний 1000W двигун як 2000W, змінюючи лише одну цифру на корпусі мотора. У таких випадках практично завжди китайці не вказують товщину магнітів, можливо тому, що цей обман легко виявити при розтині двигуна.
Ось так виглядають серійні номери подібних двигунів, де товщина магнітів не вказується:
Зазвичай таким двигунам властива невідповідність віддаваємої потужності до кількості заліза в статорі а також проблеми з якістю ізоляції та намотування дроту. І це не враховуючи того факту, що на двигун постійно подається не номінальна потужність, а вже гранична довготривала!
Увага! На потужність мотора також впливає і намагніченість самих магнітів. Ми розписали характеристики двигунів з урахуванням того, що при використанні 5 см статора найчастіше використовують найслабші магніти з індексом намагніченості 35, тому мотор з таким статором найімовірніше має довготривалу потужність 1000W. При використанні магнітів з індексом намагніченості 45, такий двигун може мати довготривалу потужність близько 1500W, але в електробайках CityCoco це зустрічається настільки рідко, що розраховувати на це не варто. Відповідно реальна номінальна потужність таких двигунів (зі статором 5 см) близько 800W.
А ось для отримання довготривалої потужності 2000W двигун в такому корпусі, повинен мати 6-см сердечник та найпотужніші неодимові магніти, щоб забезпечити постійний рух на швидкості до 60 км/г. У разі, якщо магніти стоять слабкі, то це можна помітити - або реальна максимальна швидкість (по GPS, а не китайському спідометрі) буде нижче 50-55км/г або такий двигун буде дуже сильно грітися при їзді по прямій або навіть згорить. Реальна номінальна потужність такого двигуна близько 1200W, в залежності від типу магнітів може бути трохи більше, але на це розраховувати не варто.
У 8-ми дюймовому колісному диску ніяк неможливо реалізувати двигун з довготривалою потужністю більше 2000W при напрузі 60V! У колісному диску просто фізично немає місця встановити товстіший залізний статор.
Будьте уважні! В кінці 2020 року почали продавати модель CityCoco BR20 "оновленої версії" із заявленими 3000W, хоча по швидкісним і тяговим характеристиками це все ще звичайний 2000W двигун.
Двигун в 12-ти дюймовому алюмінієвому колісному диску потужністю 2000W
Такий двигун, потужністю 1200W, з'явився в 2016 році у електроскутера CityCoco Caigees і був успішним завдяки низькому профілю покришки, що забезпечило йому презентабельний зовнішній вигляд. Використання цього двигуна дозволило збільшити запас ходу і динаміку. З іншого боку, на таких колесах більше відчуваються нерівності дороги.
Різні заводи в Китаї почали копіювати цей двигун і випускати його в різних за зовнішнім виглядом корпусах, але залізо залишалося те саме. 10-ти дюймовий двигун встановлюється в 12-ти дюймовий диск, товщина магнітів і статора - 35 мм. Такі розміри відповідають номінальній потужності 1000w при параметрі намагніченості 35, або 1200-1500w при 40 (практично не зустрічається).
Крім CityCoco Caigees, аналогічний двигун офіційно встановлюється і в CityCoco Harley, який випускається з 2017 року. Для CityCoco Harley двигун виготовляє один з кращих китайських брендів QS MOTOR. При цьому його номінальна потужність 1200W і він розганяється максимум до 43 км/год.
Зустріти такий двигун на CityCoco Harley - велика рідкість, так як в цілях економії замість нього ставиться копія з аналогічним внутрішнім наповненням. У нас є електробайки CityCoco Harley з оригінальними двигунами від QS MOTOR, але на більшості скутерів цієї моделі ми ставимо двигуни інших виробників, так як завод QS MOTOR відмовляється виготовляти ці двигуни з намотуванням під більш високу швидкість при невеликих замовленнях.
Хоча розміри даного двигуна за номіналом відповідають 1200-1500W (в залежності від типу магнітів), не брендові виробники виробляють в такому форматі двигуни для подачі довготривалої потужності 2000W, а пікової і 3000W для досягнення більш високої швидкості. Даний тип мотор-колеса здатний витримати такі навантаження, так як двигун встановлений в алюмінієвому диску і має додаткову площу охолодження.
На ринку вже є багато Сітікоко із заявленою потужністю 3000Вт і швидкістю 70 км/год. При цьому потужність вказується пікова, і саме тому ці CityCoco просто не можуть їхати реальних 70 км/год. Китайці з заводу не мотають їх на таку швидкість, так як вони не витримують 3000-3500W довготривалої потужності, що необхідно для можливості їхати 70км/год. Максимум що їдуть такі електроскутери це реальних 60-65 км/год по GPS. Продавці намагаються врятувати ситуацію тим, що продають електроскутер з обманюючим в більшу сторону спідометром.
З середини 2019 року в нас таки вийшло доопрацювати двигун в 12-ти дюймовому колісному диску під довготривалу потужність 3000W. Це все той же двигун з товщиною магнітів 35мм, але магніти більш потужні і в обмотках було використано більше дроту, з типом намотування "на швидкість". Такий двигун витримав рух по трасі на протязі години з швидкістю більше 70 км/год, що відповідає споживанню потужності близько 3000W, тому ми заявляємо цю потужність при продажі. Пікова потужність на цей двигун подається до 4800W.
Двигун в 13-ти дюймовому алюмінієвому диску потужністю 3000W (Від CityCoco LUQI).
Модель 2019 року, заявлена потужність 3000W. Розтин двигуна показав статор більший за розмірами, ніж встановлений в 12" двигуні, а так само більша і товщина магнітів - 4 см. Реальна номінальна потужність близько 2500W. Довготривалу потужність 4000W в нашому тесті спокійно витримав. Двигун є брендовим, зроблений якісно та має досить високий ККД - майже 90%. Для коректної роботи і отриманням високого ККД використовується з оригінальним контролером Lingbo LBC006.551D. Піковий струм контролера всього 45А, але у випадку з акумулятором, встановленим в CityCoco LUQI ємністю 20 Ah, більше і не потрібно.
Двигун QS MOTOR в 12-ти дюймовому алюмінієвому диску з реальною номінальною потужністю 3000W.
Ми 2 роки поспіль намагалися підібрати електродвигун з реальною номінальною потужністю 3000W, який можна було б встановити на CityCoco, і нарешті-то в 2020 році нам це вдалося. Чому саме 3000W? Тому що в Україні можна їздити без прав на транспортному засобі, номінальна потужність якого не перевищує 3000W. Саме номінальна, тобто довготривала та пікова може бути і більше. У нас була мета знайти найбільш якісний та продуктивний двигун з такою номінальною потужністю, щоб подавати якомога більшу довготривалу та пікову потужність. З відповідним діаметром колісного диска під електроскутери CityCoco на китайському ринку є повно варіантів, в тому числі і від найкращої компанії QS Motors, але вони не підходять по ширині. Тому що форм-фактор CityCoco має в основі широкі колеса.
Оскільки 2 роки пошуків не принесли результатів, а компанія QS MOTOR відмовлялася нам виготовляти двигун в більш широкому колісному диску на таку потужність, нам довелося замовляти виготовлення диска окремо, куди встановлювався вже сам двигун від цієї компанії.
У підсумку ми отримали мотор-колесо для CityCoco з реальною номінальною потужністю 3000W, довготривалою 6000W, а піковою 12000W. Алюмінієвий диск, в який встановлюється сам двигун, дає додаткове охолодження, тому ми змогли подати на нього 7000W довготривалої та більше ніж 20000W пікової потужності. Піковий фазний струм перевищує 400 Ампер. На що тепер здатний електробайк CityCoco дивіться у відео:
З яким двигуном вибрати електроскутер
Для відповіді на питання, з яким двигуном вибрати електроскутер, постараємося описати переваги та недоліки кожного двигуна.
1000W 8-ми дюймове мотор-колесо є відмінним вибором для тих, кому не потрібна висока швидкість, та електроскутер не буде піддаватися великим навантаженням. Контролер в парі з таким двигуном стандартно ставлять з піковою потужністю 1800W, а при великих навантаженнях пікова потужність може перетворитися в постійну. Це допустимо для двигуна c довготривалою потужністю 1500W, але ніяк не 1000W, для нього це перевищення релаьной номінальної потужності в кілька разів. Досить часто такі двигуни горять при неправильній експлуатації. І перемотування двигуна НЕ допомагає, через деякий час він згорить знову, тому що сама проблема не вирішена - потрібно просто знизити пікову потужність контролера. Щоб запобігти цьому, починаючи з 2019 роки ми ставимо контролер з піковою потужністю 1300W для двигуна 1000W, або залишаємо стандартний контролер з піковою потужністю 1800W, але ставимо термодатчик в двигун, який зупинить електроскутер при перевищенні номінальної температури, та включить після охолодження. Таку конфігурацію ми продаємо як 1500W.
2000W 8-ми дюймове колесо має значно вище запас потужності, та використовується в парі з контролером 2400W. Перевищення номінальної потужності менш ніж в 2 рази. Швидше за все саме тому, 2000W двигуни горять рідше. При цьому відповідні 2000W контролери у деяких клієнтів, і у всіх хто робив додаткову герметизацію і перекривав вентиляційні отвори, грілися настільки, що плавили всю проводку навколо, і в підсумку виходили з ладу. Але це не серйозна проблема, і ми міняли контролер по гарантії. Для того щоб виключити подібні випадки, починаючи з 2019 роки ми ставимо термодатчик в контролер, який відключає його харчування при досягненні високої температури, та автоматично включає після охолодження.
2000W 12-ти дюймове колесо має вище ККД на низьких оборотах, через більш довгого важеля, більш різкий старт до 15 км/год, і менше гріється завдяки великому алюмінієвому колісному диску. Часто зустрічається у CityCoco із заявленою потужністю 3000W (які продаємо не ми). Максимальна швидкість близько 60 км/год, в рідкісних випадках 65 км/год.
3000W 12-ти дюймове колесо (зустрічається тільки у продаваємих нами CityCoco) має невисокий ККД на низьких оборотах, через намотування на високу максимальну швидкість, але з урахуванням подачі дуже високої пікової потужності (до 4800W при ємності АКБ більш 60V 40Ah) електробайк з таким двигуном має хорошу динаміку розгону у всьому діапазоні обертів. Так само, максимальна швидкість практично не змінюється від наявності зустрічного вітру, або другого пасажира. Оскільки пікова потужність в даній конфігурації дуже висока, такий двигун не складно перегріти "рваною їздою". Але ми встановлюємо захист від перегріву, і ви його не зіпсуєте, при досягненні високої температури двигун відключиться на хвилин 10-15 до охолодження. Крім того, зовсім не обов'язково постійно викручувати ручку акселератора до упору, хороша динаміка буде і при розгоні в "половину газу".
3000W 13-ти дюймове колесо має високий ККД, отже і економічність, тому є відмінним рішенням для CityCoco LUQI, у якого ємність АКБ всього 20 Ah при 63V. Але за інтенсивністю розгону він відстає від інших наших електробайків з 12" 3000W, за рахунок того що пікова потужність, що подається з оригінального контролера становить всього близько 2800-2900W. Так само, намотка двигуна не така швидкісна, тому 70 км/год можна отримати тільки в ідеальних умовах. При наявності гірки, зустрічного вітру, або другого пасажира максимальна швидкість буде помітно знижуватися. Даний двигун зустрічається тільки на CityCoco LUQI. Ми поки що практично не використовуємо його в інших моделях через складність установки на інший тип рами (розмір колеса більше), і т.д.
3000W двигун в 12-ти дюймовому колісної диску від QS MOTOR має найкращі матеріали, якість збірки та захист від води. Обмотки двигуна повністю покриті лаком (в інших типах двигунів, що встановлюються в CityCoco, лак практично не зустрічається), тому теоретично він може бути вічний, потрібно тільки міняти підшипники.
Якщо ви купуєте CityCoco в нашому магазині, ви можете вибрати будь-який тип двигуна з потрібними вам характеристиками. При цьому не варто боятися будь-яких проблем, так як ми додатково встановлюємо захист від перегріву в усі наші моделі, і це знижує імовірність поломки електродвигуна в десятки разів.
Але якщо ви купуєте/купили свій мопед в іншому місці, то врахуйте, що вам обов'язково потрібно стежити вручну за нагріванням двигуна і контролера, і дотримуватись рекомендацій зазначених в даному блозі. Тому що жоден завод в Китаї не ставить ніяких термодатчиків з двох причин:
1) Головний ринок куди поставляється CityCoco це Європа, де випадків виходу з ладу контролера і двигуна поки не було зафіксовано. Ніхто не їздить втрьох, на спущених шинах, і не насилує скутер годинами в глибокому піску/болоті. Європейська культура їзди значно відрізняється від такої в країнах СНД.
2) Встановлення термодатчиків значно збільшує загальний час та вартість збірки скутера, і китайцям це не тільки не вигідно, але вони і не бачать необхідності, через причини зазначені в першому пункті. І готові братися за індивідуальне встановлення лише при замовленні кілька тисяч скутерів. І не варто забувати, чим більше двигунів і контролерів згорить, тим більше клієнти куплять нових, а це значно вигідніше для китайців, ніж возитися з установкою якихось датчиків.
Оскільки визначити потужність двигуна при покупці у вас швидше за все не вийде (для цього потрібно його як мінімум розібрати, що вам скоріш за все не дозволять), то подивіться хоча б на контролер.
Будьте особливо обережні при покупці електроскутерів CityCoco з 12-ти дюймовими колесами із заявленою потужністю 3000W, так як варіантів з такою реальною, хоча б довготривалою (не кажучи вже про номінальну) потужністю в продажі навіть у Китаї за станом на 2020 рік немає.
Якщо у вас є нарікання з приводу слабкої тяги електродвигуна, невідповідного запасу ходу (за умови що з АКБ все ок), наш сервіс центр може перевірити ваш двигун на цілісність обмоток і відповідність заявленої потужності.